torstai 14. maaliskuuta 2019

Minun päästöni

Kaikki mistä tulee savua, on pahasta sekä ilmastolle että terveydelle. Meidän vanhasta rintamiestalosta löytyy neljä tulipesää. Kolme talon lämmittämiseen ja saunan kiuas. Ulkosaunasta löytyy viides tulipesä ja ulkosauna siis lämpiää kesäisin puilla myös. Jos ei piipusta tule savua, niin talo lämpeää sähköllä. Auton pakoputkesta tulee pakokaasua. Nämä ilmasto asiat on nyt niin pinnalla, että jotenkin aika luontevasti olen alkanut ajattelemaan, miten sitä voisi vähillä päästöillä elää. Jätteenkierrätys on jo tuttu juttu, mutta noita muita voi vähän kehitellä ilmastomukavemmaksi.

1. Asuminen. Sähköä aurinkovoimalla. Tämä ajatus kutittelee minua kovasti. Sähkö ei saastuta, mutta on kallista. Tein nettitiedustelua ja ihan kätevästi löytyy markkinoilta koko n 120m2 omakotitalon energiantarpeisiin riittävä aurinkopaneelipaketti. Viidellä tonnilla saa aurinkosähköistettyä (asennettuna) koko talon. Siis kustannushinnan jälkeen ilmaista sähköä. Oiva säästökohde. Nostaa asunnon arvoakin. Hetki pitää vielä säästää aurinkosähköremonttiin ja paneelit kehittyy koko ajan herkemmiksi, jotta pilvisenäkin päivänä hyvin virtaa kertyy, mutta jos kahden vuoden päästä saataisi paneelit katolle. Minä tykkäisin kovasti. 

2. Autoilu. Vaihdettiin viime viikolla dieselauto etanoliautoon. Auto kulkee toki myös bensalla, mutta etanolia pyritään siihen ostamaan. Etanolin litrahinta on siinä reilun euron kieppeillä. Sitä kuluu hieman enempi kuin bensaa, mutta silti etanoli tulee halvemmaksi käyttää (n. 50c litra halvempaa kuin bensa tällä hetkellä). Etanolia myös tuotetaan suomessa (ABC-asemat esim laittavat ruuanjätteitä etanolijalostukseen), niin rahat ei karkaa ulkomaille. Toisaaltaan, meidän etanoliautossa on huoltoväli 10 000km välein, niin öljyä ja suodattimia siitä  maailmaan rasitteeksi tulee, mutta joka tapauksessa pakoputkesta tulee nyt vähempi päästöjä ja auton verot vuodessa on puolet vähemmän kuin dieselissä. Ihan päästötön ratkaisu tämä ei ollut, mutta vähempi päästöisempi kuitenkin. Ehkä seuraava automme sitten käyttää enempi sähköä kulkemiseen ja on entistä ilmastotaloudellisempi.

3. Minä. Hyötyliikunta. Olen tehnyt lupauksen itselleni, että kävelen vähintään 500km vuodessa. Se on päivässä reilu 1,3km. Minun lenkkipolulle osuu myös lähikauppa ja toistaiseksi kun yleensä olen lastenvaunujen kanssa liikkeellä, pienet ostokset kulkeutuu vaunujen ritsillä kotiin. Kevään ja kesän tullen on ihana kävellä torille ostamaan kaupungin tuoreimpia kasviksia. Tähän mennessä tänä vuonna olen kävellyt 62,5km sports trackerin kanssa. Siinä on saateltu koululaista kouluun, ulkoilutettu koiraa ja poikettu samoilla retkillä lähikauppaan hakemaan päiväruualta puuttuvia tarvikkeita. Niin ja vauva on tietenkin samalla nukkunut vaunuissa ja äidin raskauskilot karisee. 58,5kg näytti vaaka tänä aamuna. 

4. Ruoka. Punainen liha ei vissiin ole hyväksi. Mutta se on hyvää. Tässä meidän perheellä riittää hiomista. Kala on kallista, sitä ei pöydästä löydy joka kuukausikaan. Kanaa jaksan just ja just kerran viikossa kermakastikkeessa. Nyhtökaurat ja soijat on kokeilematta, mutta tutuista ruuista ehkä kasviksia voisin lisätä lautaselle enemmän ja vähentää sitä punaista lihaa. 

5. Paperi. Laskut sähköisinä, enkä tilaa paperilehtiä. 

6. Kulutustuotteet. Mitä en oikeasti tarvitse, en osta. 

Varmaan voisin päästöjä vielä monessa asiassa osaltani vähentää / olla tukematta, mutta olen minä jotakin asian eteen tehnyt, että lapsilla olisi tulevaisuudessa mukava maapallo elämiseen. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti